Lättläst
Här hittar du information om
lättläst svenska i landstinget.
Lättläst på webb
En del sidor på webbplatsen
finns på lättläst svenska.
De lättlästa sidorna
handlar om samma sak
men är skrivna på ett enklare sätt.
På landstingets webbplats
finns den lättlästa texten på samma ställe
som den vanliga webbsidan.
Så här ser det ut
på en sida som har en lättläst sida.
Här visar vi bilder.
Det fungerar inte om du klickar på dem här på sidan.
Du måste gå in på den sida du vill läsa och klicka.
Klicka på fliken LL Lättläst
för att komma till den lättlästa sidan.

När du vill komma tillbaka
till den vanliga sidan.
Klickar du på Visa fullständig version av denna sida.
Många vill läsa lättläst
Det är många som vill läsa lättläst.
Det kan vara de som har dyslexi
de som inte kan svenska så bra
eller de som helt enkelt behöver läsa enklare texter.
En webbkarta för att komma till de lättlästa sidorna
På sidan om den här texten,
till höger, ser du rubriken
Lättläst på webbplatsen.
Om du klickar på den,
kommer du till en karta
över alla lättlästa sidorna
som finns på webbplatsen.
När du klickar för att komma till kartan
kan det ta lite lång tid.
Det tar en stund att hämta alla sidorna i listan.
Vänta så kommer den.
Lättlästa trycksaker
Vissa av landstingets tryckta information
finns på lättläst svenska,
till exempel en del sidor i Landstingskatalogen.
I högerspalten finns de som pdf.
Speciellt - korta & klara nyheter från landstinget.
Speciellt är landstingets nyhetsbrev med
korta & klara nyheter från landstinget.
Nyheterna är skrivna på klarspråk.
Här på webben
kan du också läsa nyheterna i Speciellt
på lättläst svenska
eller lyssna på dem.
På varje nummer av Speciellt
finns en lättläst flik.
Klicka här för att komma till Speciellt.
Vill du prenumerera på Speciellt som ljud-CD?
Kontakta Maria Follman, tel 019-602 73 44.

Lyssna
Lättläst
Teckenspråk
Webbkarta
Anpassa
English - home
Lättläst
Lyssna