Lättläst

Vill du ha lättläst information från landstinget?

Här hittar du information om
lättläst svenska i landstinget.

Lättläst på webb

En del av landstingets webbplats
finns på lättläst svenska.
Det är en text med samma innehåll som den vanliga,
men skrivet på ett enklare sätt, med enklare ord.

På landstingets webbplats
finns den lättlästa texten på artikelnivå.
Det betyder att texten finns på samma ställe
som den vanliga webbsidan.

Så här ser det ut
på en sida som har en lättläst sida.
Här visar vi bilder.
Det fungerar inte om du klickar på dem här på sidan.
Du måste gå in på den sida du vill läsa och klicka.

Klicka på fliken LL Lättläst
för att komma till den lättlästa sidan.

Bild på lättlästflik

När du vill komma tillbaka
till den vanliga sidan.
Klickar du på Visa fullständig version av denna sida.

Bild på lättlästflik tillbaka

Många vill läsa lättläst

Målgruppen för Lättläst är stor,
det kan vara dyslektiker 
personer som inte har svenska som modersmål
eller människor som av annan anledning
behöver läsa enklare texter.

En webbkarta för att hitta till de lättlästa sidorna

Till höger ser du en länk till en webbkarta
med alla lättlästa sidorna på webbplatsen.
Det står Lättläst på webbplatsen.
Klicka på den länk du vill läsa
så kommer du till den lättlästa sidan. 

När du klickar för att komma till kartan
kan det ta lite lång tid.
Det tar en stund att hämta alla sidorna i listan.
Vänta så kommer den.

Lättlästa trycksaker

Vissa av landstingets trycksaker finns på lättläst svenska,
till exempel en del sidor i Landstingskatalogen.
De finns som pdf till höger.

Lättläst i Tebladet

I landstingets tidning Tebladet
finns några lättlästa nyheter
i varje nummer som skickas ut till alla som bor i länet.

De nyheterna finns också på vår webb under rubriken Tebladet.


Sid-funktioner och -information

Dela

Sidan granskades den 10 januari 2014

Innehållsansvarig: Lena Hagsten

Publicerad av Lena Hagsten

Kortadress: http://www.orebroll.se/lattlast