B6-vitamin ökar chansen att överleva prostatacancer
Forskare från Urologiska kliniken på Universitetssjukhuset Örebro har kommit fram till att män som i ett tidigt stadium av prostatacancer äter extra mycket B6-vitamin har större chans att överleva.
- Vi har undersökt 525 män med prostatacancer i Örebro län under 15 års tid, berättar Swen-Olof Andersson, docent och överläkare på Urologiska kliniken på USÖ. Vi har bland annat studerat männens matvanor. Ett av resultaten runt studien visar att den fjärdedel av männen som åt mest B6 hade 29 procents lägre risk att dö av sin sjukdom än den fjärdedel som åt minst B6.
Samarbetar med Harvard
- Urologiska kliniken ingår i ett brett forskningsnätverk. Vårt insamlade material har gett upphov till flera intressanta avhandlingar både nationellt och internationellt. Tillsammans med forskare från Harvard School of Public Health i Boston har vi hittat sambandet mellan intag av B6-vitamin och överlevnad i tidig prostatacancer.
I vanlig mat
Den skyddade effekten av B6 gäller tumörer som är i ett tidigt stadium och inte spritt sig vidare till andra organ. Vitamin B6 finns i vanlig mat, till exempel: bönor, potatis, kött, kyckling lax och tonfisk. Rekommenderad dagsdos för män under 50 år är 1,3 mg om dagen och 1,7 mg för äldre män.
Offentlig föreläsning
På måndag 12 oktober håller USÖ tillsammans med Nyckelfonden en offentlig föreläsning i det aktuella ämnet:
Kan prostatacancerforskning i Örebro förbättra situationen för våra patienter?
Föreläsare är Swen-Olof Andersson, docent, Jan-Erik Johansson, professor och Ove Andrén, överläkare och klinikchef.
Tid och plats: 12 oktober 2009 klockan 19:00-20:30 i Wilandersalen, USÖ

Lyssna
Lättläst
Teckenspråk
Webbkarta
Anpassa
English - home
Lyssna